Zichtbaarheid; is dat nu echt nodig?

Zichtbaarheid; is dat nu echt nodig?

Zichtbaarheid; is dat nu echt nodig?

 


Wanneer ik met mijn klanten spreek dan komt deze vraag vroeg of laat altijd naar boven.

Mijn stelling is dat je duidelijk moet maken, het liefst in één oogopslag, wie je bent en waar je voor staat met je bedrijf. Maar vooral, wat kan een ander, je klant, van je verwachten?

Wie een bedrijf opbouwt krijgt er mee te maken; het oncomfortabele gevoel dat anderen je kunnen zien. Ons zelfbehoud verteld ons dat het een stuk veiliger is wanneer we ons een beetje verdekt opstellen. Niet al te uitgesproken. Een beetje binnen de groep blijven die we kennen en vertrouwen. Onze expertise als plaatsvervanger van onze eigen persoonlijkheid naar voren schuiven.

Bovendien, we willen echt allemaal niet mee doen aan de ‘hypes’.

Social media?: “Mijn klanten zitten daar niet op”.

En we hebben het toch ook niet perse nodig?: “Wanneer ik energetisch helder heb wat ik doe in de wereld dan komen klanten vanzelf op me af”.

Zo opzichtig laten zien wie je bent? “Ach, ik werk hier in mijn praktijk en ben daar helemaal in mijn element. Het is echt niets voor mij om zo naar buiten te treden. Ik ben veel te introvert daarvoor.”

Wie zich wel eens heeft verdiept in bedrijfsadviezen voor zelfstandigen weet inmiddels dat het voor de groei en winst van je bedrijf goed is om je te specialiseren.

En mocht je dat nog nooit gehoord hebben, een klein voorbeeld: Een fysiotherapeut die zich volledig specialiseert in meniscus problematiek kan een volle agenda verwachten van klanten uit heel Europa, de ‘go-to’ persoon worden voor invloedrijke media en kan zijn prijzen verhogen door met een perfecte en herkenbare oplossing voor zijn klanten te komen. Terwijl zijn collega die net zo goed is, alle algemene behandelingen geeft, goed werk levert maar afwacht welke cliënten de huisarts doorverwijst wel klanten krijgt maar veel minder verdiend. De mogelijkheden om meerdere inkomsten stromen te genereren zijn veel minder groot, de waarde wordt minder hoog geacht en ook de groei is een stuk minder voorspelbaar en te beïnvloeden.

En stel dat je die specialisatie hebt, ben je er dan?

Wanneer je de expert bent, het staat ook duidelijk op je site, op de deur van je praktijk en je visitekaartje. Wat moet een mens nog meer weten om zich bij jou te melden als klant?

Je leeft in een tijd waar een overvloed aan boodschappen over je heen raast, waarin je expertise heel veel waard is. Maar de markt is groot en je bent niet de enige die zich specialiseert.

Dus wat moet er dan nog gebeuren?

Je kunt als bedrijf niet overleven wanneer je alleen alle tactieken toepast. Er moet eerst een fundamentele basis gecreëerd worden die je in alle situaties overeind houd. Ook als het een keer niet goed met je gaat en je er energetisch ineens belabberd bij zit. Ook wanneer er naast jouw eigen praktijk ineens iemand komt te zitten die zich ook specialiseert in ‘meniscussen’.

En die basis maak je door het aangaan van relaties. En relaties bouw je alleen duurzaam op door uit te gaan van je eigen kracht, te weten wat je eventuele zwaktes zijn en heel erg goed te weten welke klanten jij het allerbeste kunt helpen en te begrijpen welke soort klanten niet bij je passen. Je kunt niet direct verkopen. Een bord aan de buitenmuur hangen en een volle agenda inplannen. Zo werkt het tegenwoordig niet meer. Je bouwt eerst een relatie op.

Dat is waarom je zichtbaar moet zijn. Een relatie kan niet eenzijdig opgebouwd worden. Mensen moeten je eerst leren kennen. En als ze je kennen moet jij ook beschikbaar zijn voor ze.

Afgelopen week zag ik een geweldig filmpje van de band U2 die samen met Jimmy Fallon van de Amerikaanse Tonight Show in de New Yorkse metro Grand Central Station een optreden geeft.

u2subway2

Vermomd, maar overduidelijk met Bono’s eigen stem, met één van hun meest bekende hits en luidruchtig aangekondigd door Fallon begint de band te spelen. En bijna iedereen loopt door… Maar de band heeft een lichaamstaal die een beetje ingehouden is, de energie is wat teruggehouden en contact met het publiek wordt bijna gemeden. Een beetje de houding van “Ik sta er en ik speel hier, dat is meer dan genoeg”.

Na een tijdje breken ze het nummer af, Fallon doet zijn vermomming af en de band veranderd van lichaamshouding, zet een ander nummer in en maakt ineens wel enorm contact met het publiek. Dat veranderd alles. Mensen blijven wachten, hebben ineens wel tijd en worden heel erg enthousiast en blij dat ze erbij zijn. Het hele filmpje kun je hier bekijken.

Een band als U2 heeft een heel duidelijk gezicht, ze spelen in mega stadions maar zijn bewust altijd heel toegankelijk geweest voor hun publiek. Wie herinnert zich niet de videoclip opgenomen bovenop een flat? En de bandleider heeft een duidelijke herkenbare idealistische boodschap die hij al jarenlang blijft herhalen. Zijn stem en het U2 geluid is volslagen herkenbaar.

En toch, hoe bijzonder is het niet om te zien dat je ook dan de keuze hebt om de zichtbaarheidsknop aan of uit te schakelen!?



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je weten op welke manier je zelf authentiek en beter zichtbaar kan worden en je de verbinding met je toekomstige beste klanten kan maken?

Begin dan met waar te nemen wanneer je in het dagelijks leven en tijdens je werk aandacht van anderen krijgt. Stel jezelf de vraag wanneer en hoe worden mensen door jouw geboeid. Ga na welke van jouw unieke kwaliteiten mensen het meeste fascineert.

Wanneer je weet wat dat is breng dat dan bewust naar buiten. Verwerk het in het aanbod voor je klanten, de stukken die je schrijft en de visuele middelen die je op je website inzet.

Je bedrijf verdient het om vol in de aandacht te staan zodat klanten die je nodig hebben je ook weten te vinden!

Binnenkort geef ik een zomerevent over zichtbaarheid in je werk en je bedrijf. Daarin leer je praktisch en inhoudelijk hoe je zichtbaar wordt voor je klanten.

Het wordt een mooi event waarin lichaamshouding, stem, zang (als onderdeel van de oefeningen, niet speciaal voor prof. vocalisten) en je unieke boodschap je gaan helpen met het opbouwen van je publiek en je klanten. Wil je op de hoogte blijven schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief van Vocal Presence. Je krijgt dan alles als eerste te horen samen met de dingen die ik niet in de blogs deel.