Wat het voorbereiden van liederen je kan leren over marketing – Met een video mini-training!

Wat het voorbereiden van liederen je kan leren over marketing – Met een video mini-training!

Wat het voorbereiden van liederen je kan leren over marketing – Met een video mini-training!

Afgelopen week had ik een mooie Mastermind met mijn klanten die werken aan het programma “Bouw het bedrijf waar je Hart van gaat Zingen”.
Terwijl we de opdrachten bespraken waar ze aan hadden gewerkt, die onder andere gingen over ‘wat is je aanbod in het leven van je klant waard’, kreeg ik een flinke flashback uit de eerste periode waarin ik mij serieus met het zingen van liederen, aria’s, jazzsongs etc. bezig ging houden.

Het Vocal Presence Mentor Programma- (1)

Wat ik namelijk voor mijn neus zag gebeuren was dezelfde worsteling die ik had wanneer ik mooie muziek wilde zingen.

Mijn vraag aan mijn mensen was namelijk: ‘Noem tastbare, harde resultaten op die jij aan je klanten kunt garanderen’. Even los van het feit dat er altijd sprake is van een bepaalde ‘onzekere’ factor die je niet kunt garanderen, uit je ervaring weet je wat je te bieden hebt. Dat wat jij als herkenbaar en herhaaldelijk terugkerend resultaat bij meerdere klanten ziet gebeuren.

En het boeiende is dat hoe ‘ziel-rijker’ het aanbod is des te moeilijker het wordt om je resultaten tastbaar te maken. Maar let op; het resultaat is er wel, het is alleen moeilijk om te zien hoe concreet dit verschil maakt.

Maar aangezien ik al langere tijd zeker weet dat idealisten, kunstenaars, healers, transformatie-coaches en kruidenpreparaat experts geen ‘product probleem’ hebben – namelijk iedereen wil zich dolgraag ‘gelukkiger’ – ‘vrijer’ – ‘lichter’ – ‘vervulder’ – ‘gezonder’ – en ‘bezielder’ voelen, weet ik dat er veel meer een marketingprobleem is. En dan is er vooral nog een probleem omdat we als marketeer moeten leren denken. Niet omdat we ineens gruwelijk manipulatief willen zijn maar omdat marketing het gat kan dichten tussen wat we denken wat we willen, wat onze oude-overlevingshersenen ons vertellen, waar we heimelijk naar verlangen (-vaak het verlangen naar de quick fix) en de transformatie en transcendentie waar we spiritueel naar verlangen – naar onze diepere individuele dealen.

Maar goed, terugkomend op “wat is een tastbaar resultaat?”, kon ik me ineens weer herinneren hoe ingewikkeld het was om een prachtig lied dat al door zoveel geweldige zangers gezongen was nu zelf te gaan zingen en het me eigen te maken. Want niemand zit te wachten op een simpele karaoke, tenminste ik niet. En soms heb je een lied nog helemaal niet gehoord, klinkt het eerst alleen nog in je hoofd, lees je de woorden van het gedicht. En natuurlijk leer je de muzikale en dichterlijke cadansen kennen, je gaat gedicht en muziek analyseren, oriënteer je jezelf op de bedoelingen van de componist en de tekstschrijver. Maar dan nog leeft het niet.

Het heeft geen warmte of kou. Er is niets glad of ruw. Er komt misschien al een natuurlijke ademhaling in, maar het leven is er nog niet ingetrokken. En het heeft me eerlijk jaren gekost om dit helder te krijgen, maar uiteindelijk ontdekte ik dat we de grootste realiteit, de machtigste muziekstukken en dichtwerken pas werkelijk gaan aannemen in hun grootsheid als we het bijna lichamelijk in ons door willen laten werken. Dat dit de taal is die ik met mijn publiek deel; als het een realiteit is voor mij, dan is het dat ook voor mijn publiek en voor de muziek – die is opnieuw tot leven gekomen. Er is iets in beweging gezet.

Dat we iets bijna tastbaar maken, alsof we eromheen kunnen lopen, het aan kunnen raken, los kunnen halen en in kunnen duwen. We gaan het pas zien als realiteit als het niet meer abstract is, en tot die tijd kunnen we het ontlopen… Dus ik ga altijd opzoek naar de kwaliteiten van de tastbare wereld en vertaal dat in de muziek; wat is het gewicht, de kleur, de geur?

En dat is precies waar je als marketeer van je bedrijf ook mee te maken hebt. Je hulp kan nog zo krachtig zijn en precies de transformatie in het leven van je klant kunnen geven die hij of zij nodig heeft, zolang je niet tastbaar kan maken wat dat betekend in het leven van je klant – hoe dat letterlijk voelt, wat de gevolgen zijn, dan blijft het mooi – leuk – maar het brengt je klant niet zodanig in beweging dat ze kunnen beslissen dat ze deze commitment willen aangaan met je.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn; weet jij wat de resultaten van jouw aanbod zijn en kun je daar ‘harde voorbeelden’ van vertellen, of moet je nog zoeken naar waar je deze resultaten in kunt terugvinden?

In het filmpje doe ik je een idee aan de hand dat je daar dan misschien bij kan helpen. Deel het vooral als je denkt dat iemand anders hier iets aan heeft en deel je ervaringen hieronder of op de Facebook pagina!

Wil je meer van deze tips die je helpen je prachtige idealen heel concreet haalbaar te maken?Geef dan een Like op de Facebook pagina van Vocal Presence en schrijf je eventueel in voor de nieuwsbrief zodat je niets meer mist!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.