Hoe is Elisabeth’s Vocal Presence ontstaan?

Hoe is Elisabeth’s Vocal Presence ontstaan?

Hoe is Elisabeth’s Vocal Presence ontstaan?

Untitled design

Van jongs af ben ik enorm geboeid door geluiden, stemmen en door zingen. Ik stond als kind open voor heel mijn omgeving en was een dromerig, verlegen en timide meisje. Vaak hoorde ik in mijn hoofd allerlei melodieën en liedjes.  Die zong ik er dan s’avonds laat alleen, liggend boven in mijn bedje op zolder, luidkeels uit.

Vanaf mijn achtste voelde ik me af en toe oeroud. Ik vond het fijn om met sommige oude mensen te praten omdat ze me lieten zijn wie ik was.

Ik las met grote gretigheid sprookjes, ridderverhalen en luisterde ademloos naar de verhalen uit de mythologie en het oude testament die mij op de lagere school door fantastische leraren verteld werden.

Bij het verhaal van Mozes, die alleen over de berg naar het beloofde land mocht kijken maar er niet zelf mocht komen, stroomden mij de tranen over de wangen terwijl ik, zogenaamd slapend, mijn hoofd in mijn armen op het schooltafeltje verborgen hield.

Als ik Kathleen Ferrier als Orpheus hoorde zingen over Euridice die hij verloren had aan het dodenrijk dan voelde ik mijn hart kraken.

Ik wilde ridder worden. En toen ik begreep dat het niet kon had ik bedacht om dan maar hartchirurg te worden. Want ik snapte dat harten konden breken en dat er mensen nodig waren om ze te maken.

Dat liep toch wat anders.

Vanaf mijn 16e kreeg ik zangles bij een bijzonder goede docente, die nu ook nog aan het conservatorium in Den Haag doceert.

Mijn verlegenheid verdween gedeeltelijk en ik was voluit puber en later idealistische jong volwassene.

Soms ging ik helemaal los op fantastische house feesten in de Roxy in hartje Amsterdam en het volgende moment studeerde ik weer keurig aan de piano Mozart aria’s in het ouderlijk huis in Oegstgeest.

In het zingen voor andere mensen stierf ik van te voren duizend doden. Misselijk vooraf en soms trillend op mijn benen en het koude zweet op mijn rug stug door zingen als ik eenmaal voor het publiek stond.

Maar ik hield zoveel van het zingen zelf.

Ik vond het verschrikkelijk eng, maar ik zag wel dat er iets bij mensen gebeurde waar ik voor zong. Vaak ontroering maar ook blijheid en ik zag dat het mensen raakte.

Daardoor begon ik mijn eigen angst te herzien en merkte ik dat ik steeds meer genoot van de ervaring dat ik blijkbaar iets te geven had aan toehoorders.

De ontdekking dat het niet om mij persoonlijk ging, om wat ze van mij vonden, maar om dat wat ik in mezelf verwerkt had aan muziek en poëzie en daarna door kon geven en hoorbaar kon maken aan anderen.

Die blijdschap is de basis geworden van Vocal Presence.

Ik ontdekte dat de kwaliteit van mijn aanwezigheid voor het publiek van belang was.

Dat als ik voluit Present was dat dan die bijzondere uitwisseling met het publiek tot stand kwam en dat mijn stem en de muziek zoveel meer inhoud en vrije klank hadden.

Wat is er voor nodig om te laten horen en zien wat je innerlijk hebt verwerkt?

Waardoor wordt je bewogen?

Wat maakt dat je een bepaalde keuze hebt gemaakt in je leven en hoe beïnvloed dat jouw intentie van waaruit je werkt?

Alles is in de menselijke stem te horen, te zien in zijn bewegingen en te ontdekken door de keuze van zijn woorden.

Dit onderkennen kan vele deuren voor je openen die je brengen naar het krijgen van het vertrouwen en het creëren van interesse en verbinding met je publiek en klant.

Ik ben niet alleen zangeres geworden maar ook entrepreneur, of in goed Nederlands: ondernemer.

Ik snap wat het is om heel hard te werken en je droom te willen verwezenlijken.

En af en toe zo moe te worden van het vinden van klanten, naar het jagen van klus naar klus. Dat je altijd maar vergeleken wordt met anderen ‘die hetzelfde voor minder doen’.

Dat je het gevoel krijgt dat  je een inwisselbaar product bent en dat niet zichtbaar is wat jij aan kwaliteiten aan de wereld te geven hebt.

En ik weet nu dat het ook anders kan.

Dat er mensen op je zitten te wachten die precies zoeken wat jij ze te bieden hebt.

Maar ik heb ook ontdekt dat je dat in deze tijd alleen maar kunt geven wanneer mensen je vertrouwen en snappen wie je bent.   Dat er een connectie moet worden gemaakt die duidelijk maakt wat jullie met elkaar verbind.

In Vocal Presence heb ik de ridder en de hartchirurg als krachten met elkaar verbonden.

De een gaat de wereld in en richt zich als ondernemer op de queeste van zijn bedrijf. Welke strategieën, intenties, doelstellingen en implementaties zijn er nodig om iets gezond in de wereld te zetten en goed te laten draaien.

En de hartchirurg versterkt het hart. Zodat het hart de moed ontwikkeld om zich te tonen aan de wereld zoals hij is.

Omdat die moedige kwetsbaarheid de basis is van verbinding, groei, vertrouwen, aantrekkingskracht  en onderscheidingsvermogen die zowel jij als je klant nodig hebben om elkaar te kunnen vinden en met vervulling met elkaar te kunnen werken.